Va(e)gueria pròpia pel Penedès ja!!!

Ja no seré més un home desvertebrat espiritualmet (Pujol dixit). Ja tinc una pàtria: el Gran Penedès.

Porto ja uns dies endinsant-me en llibres i textos (en paper i electrònics) d´allò més divers sobre la història i la tradició dels pobles de la zona, aquesta zona on he vingut a parar. També porto uns dies fent inacabables ciclo-trajectes per l´entorn. Ahir, sense anar més lluny, vaig recorrer amb la meva maquineta un bon troç de litoral català: desde Vilanova i la Geltrú a Sant Salvador (a la platja d´aquest darrer m´hi vaig fins i tot endinsar i hi vaig romandre més de mitja horeta). Pot visualitzar-se sense cap tipu de problemes l´artificiositat de les línies que separen municipis i comarques. En efecte, quant baixes pel Passeig Marítim de Cunit -que l´enllaça amb Segur i Calafell- entres a Segur sense adonar-t’ en: tan indistingible dels altres és el carrer-frontera que separa els dos municipis. Quelcom de molt semblant succeeix a la línia administrativa Cunit-Cubelles, amb l´afegit de que en aquest cas, la separació (imaginària, tot i que aqui potser no tant) és no no tan sols comarcal (Baix Penedès-Garraf), sino també provincial (Tarragona-Barcelona).

Ja fa temps que he començat a veure les poblacions de l´entorn de Cunit com una mena de xarxa de municipis amb uns estils de vida i uns trets molt o força semblants. Aquesta “xarxa” és com una sort de gran ciutat (com una gran Barcelona o un gran Madrid, diguessim) de la qual cadascú dels poblets (Calafell, Segur, Cubelles, preneu el que volgueu) no son sino petites “barriades” d´aquesta gran “Ciutat”, que és la xarxa.

Es per això que la separació comarcal (les arrels de la qual les trobem el 1932, a la Catalunya republicana) no semblen excessivament “naturals”. Potser té més sentit l´antiga consideració d´aquestes terres com una unitat històrica, cultural, econòmica (que no es va començar a escuarterar fins l´any 1833) i segons la cual aquests tres territoris (Alt i Baix Penedès i el Garraf o Penedès marítim, amb l´afegit d´un cuart: l´Anoia) conformen l´anomenat Gran Penedès.

El tripartit ha proposat dividir el territori català en set vegueries. Segons aquest model, el Gran Penedès veuria el seu territori repartit entre tres d´aquestes vegueries: així, l´Alt Penedès i el Garraf quedaria dintre d´una megavagueria, la vegueria metropolitana (de Barcelona), i el Baix Penedès (la meva comarca) quedaria integrada en la vagueria de Tarragona. L´Anoia seria incorporada a una tercera vagueria.

Front d´aixo, hi ha un vigorós moviment que reivindica la unitat de l´antic Gran Penedès (Alt i Baix Penedès, Garraf i Anoia) i exigeix que aquest es configuri en vegueria independent entre les de Barcelona i Tarragona, sent aixì la vuitena vagueria, no contemplada si més no inicialment pel tripartit PSC-IC-ERC. La tripleta ha suggerit, però, incloure el Baix Penedès a la vagueria de Barcelona, per aixì al meys no trencar la unitat del Penedès. El polítics de les comarques baixpenedesenques han reaccionat amb comprensible rebuig i horror davant d´aquesta possibilitat.

Ah! escriure tot això sens dubte m´ha ajudat a vertebrar-me espiritualment…

En efecte, em començo a sentir com…no sé…més vertebrat espiritualment. Ja tinc una pàtria amb la que jugar, la identitat i la unitat de la qual reivindicar: el Gran Penedès. I si no n´hi hagués prou, també tinc un bon grapat d´enemics externs: la vegueria de Barcelona, la de Tarragona, el Govern de la Generalitat, el tripartit, i el govern de l´Estat.

¡Jo també tenia dret a gaudir d´aquests plaers, d´aquest saborós fruit prohibit!

4 comentarios
  1. M’imagino que demanen una Vegueria… hi ha que són molt ‘vagos’ per escriure d’una forma mínimament decent 😦

  2. Marina dijo:

    M’agradaria saber per que anomenes Segur com si fos un poble a part.
    Segur forma part de Calafell, de la mateixa manera que Sant Salvador forma part de El Vendrell.
    I ser de Calafell i veure que tots els impostos del poble van a parar a Segur de Calafell i que a sobre se l’anomeni ”poble”, es el sumun.
    Masmel, bona nova, bona vista, Segur de Calafell, mas Romeu, etc. són urbs de Calafell!

  3. Serafin dijo:

    No ho sabia que fossin el mateix poble.

    Jo he viscut al municipi de Cunit, i a mes la meva familia te una segona residencia a Calafell desde el 1992. I encara no tenia clar aixo de que Segur i Calafell fossin la mateixa poblacio administrativament. Es evident que la meva “geografia politica” de la comarca es debil. Ho sento.

    De tota manera, jo de pagar impostos (quan vivia a Cunit) en se una mica. Ara visc a Londres i encara haig de pagar al Ajuntament de Cunit pel pis que tinc alla. I francament, no acabo d’entendre del tot en que es gasten els diners.

    Salutacions.

Responder

